null A nemzetiségi ombudsmanhelyettes nyitotta meg a tanévet Gyulán a Nicolae Balcescu román iskolában

„Tanuljatok meg egymás nyelvén beszélni”

A román nyelv napján Dr. Szalayné dr. Sándor Erzsébet nemzetiségi ombudsmanhelyettes nyitotta meg a tanévet a gyulai Nicolae Balcescu iskolában

Négyszázhuszonkét diák kezdte meg az idei tanévet a gyulai Nicolae Balcescu román iskolában, melynek tanévnyitó ünnepségén Dr. Szalayné dr. Sándor Erzsébet mondott megnyitó beszédet. Az eseményen számos közéleti és egyházi elöljáró valamint diplomata vett részt.

Beszédében a biztoshelyettes kiemelte, örömmel érkezett Gyulára, hisz a Nicolae Balcescu iskola mindnyájunk számára nagyon fontos. Az elmúlt 68 évben, és ma is, valamint az elkövetkező 180 tanítási napon a gyulai román iskola a gyermekekért és a megye román nemzetiség lakóiért fog dolgozni.

Az ombudsmanhelyettes felhívta a figyelmet arra, hogy a legfontosabb készségek, amelyekre a fiataloknak szükségük lesz a boldoguláshoz, a kreativitás és a rugalmasság. Hisz egy jó ötlet ma néhány nap alatt berobbanhat a köztudatba, s bátran kijelenthető, mindenkiben ott lapul az új Mark Zuckerberg, bármikor bárkinek támadhat egy olyan zseniális ötlete, amely túl is szárnyalhatja a Facebook sikerét.
 
Egy dologról azonban nem szabad megfeledkezni: a nagy sikerek mögött mindig áll egy csapat, közös munkával érhető csak el eredmény. Az együttműködés és az együttgondolkodás az egyetlen napjainkban, ami valódi előrelépéshez vezet.

„Arra bíztatlak benneteket, gondolkozzatok együtt, beszélgessetek, vitatkozzatok, ismerjétek meg a másik nézőpontját. Tanuljatok meg egymás nyelvén beszélni. Szó szerint, és átvitt értelemben is. Ha megtanuljuk azokat a szavakat, amelyeket a tásunk használ, és be tudunk lépni a gondolataiba, lassan azt is meg fogjuk érteni, mit gondol rólunk és a világról” üzente Dr. Szalayné dr. Sándor Erzsébet a fiataloknak.
 
Az együttgondolkodás nem 21. századi találmány. Nicolae Balcescu is ennek volt a híve. Rövidre szabott életében olyan eredményeket ért el, amelyekről kortársai álmodni sem mertek. Minden erejével a román népet szolgálta, miközben odafigyelt a magyar, a lengyel, a francia, az olasz kortársakra, és folyamatosan a párbeszédet, a közös jövő rendezését sürgette. Forradalmár volt, aki azzal lázadt, hogy békére és együttélésre törekedett – hangsúlyozta az ombudsmanhelyettes.
 
A gyulai román iskola szerepe a magyarországi román közösségben egyedülálló. Köztudott, hogy a gyermekek ma már eltérő nyelvtudással érkeznek a nemzetiségi intézményekbe, így az első feladat a stabil nyelvtudás átadása, a kommunikáció elősegítése. Miközben a nemzetiségi pedagógusok helyzete, előmenetele kihívásokkal küzd, a vállalt feladatokat Gyulán sikerült teljesíteni.