A Kalocsai Gyermekotthon működésével kapcsolatban foglalt állást az ombudsman
null A Kalocsai Gyermekotthon működésével kapcsolatban foglalt állást az ombudsman
Dr. Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa jelentésében megállapította, hogy a Kalocsai Gyermekotthon szakmai létszáma, a szakképzett dolgozók aránya, a fluktuáció csökkenése tekintetében a korábbi ombudsmani vizsgálathoz képest előrelépés történt. Az intézmény tárgyi feltételei, a tagiskola működése és további kérdések vonatkozásában azonban súlyos, konkrét és rendszerszintű problémák tapasztalhatóak, ezért az ombudsman ajánlásokat fogalmazott meg.
2020 szeptemberében egy országgyűlési képviselő fordult az alapvető jogok biztosához egy cikkre hivatkozva, amely szerint a Kalocsai Gyermekotthon az ott dolgozó nevelők és gondozottak állítása alapján súlyos lelki, fizikai bántalmazások helyszíne. Az ombudsman hivatalból eljárást indított, amelynek keretében munkatársai 2021. február 4-én előre be nem jelentett helyszíni ellenőrzést tartottak a gyermekotthonban, melynek során konzultáltak az intézmény vezetőivel, több szakdolgozót és gyermeket hallgattak meg.
A Kalocsai Gyermekotthonban immár harmadik alkalommal folytatott ombudsmani vizsgálat során – a legutóbbi 2016-ban volt – az alapvető jogok biztosának munkatársai a szakmai létszám, a szakképzett dolgozók aránya, a fluktuáció csökkenése tekintetében a korábbi adatokhoz képest javulást, a tárgyi feltételek vonatkozásában súlyos hiányosságokat tapasztaltak. Feltárták, hogy a jogszabályban meghatározott, a gyermekek étkeztetésére fordítható összeg a fejlődő szervezet számára szükséges mennyiségű egészséges táplálék biztosítására nem elegendő. Gondozott gyermekeket érintő, szakdolgozó által elkövetett bántalmazást azonban a vizsgálat nem igazolt.
A helyszíni ellenőrzés a gyermekotthon tagiskolájának működése tekintetében is számos visszásságot tárt fel. Egyebek mellett azt, hogy több betöltetlen pedagógus álláshely volt a tagintézményben. Rendszerszintű probléma, hogy a gyermekotthonba került tanulók korábbi tanulmányai kapcsán semmilyen információ nem állt az új gondozási hely rendelkezésére. Az ott nevelkedő gyermekek – életkoruk szerinti – iskoláztatása továbbra is többéves elmaradásban van.
Az AJB-416/2021. számú jelentés kiemeli, hogy a legsúlyosabb állapotú, különleges védelemre szoruló, fokozott szakmai munkát igénylő gyermekek ellátására létrehozott központi speciális gyermekotthonba – férőhely hiányában – csak több hónapos várakozást követően lehet bekerülni. Több csoportban a speciális és különleges ellátást egyidejűleg igénylő gyermekek száma meghaladta a jogszabályban meghatározott létszámot. Továbbra is probléma, hogy a gyermekek többsége már dohányosként kerül be, és jelentős a kortárs agresszió jelenléte is. A dolgozók számára kihívást jelent a prevenciós programok, agressziókezelési tréningek szervezése, tartása, illetve a dohányzásról való leszoktatás, a függőség kezelése.
Az alapvető jogok biztosa a visszásságok orvoslása érdekében felkérte az emberi erőforrások miniszterét a többi között arra, hogy adjon ki a különleges gyermekotthonok tekintetében a speciális ellátási szükségletű gyermekek oktatására, képzésére vonatkozó módszertani útmutatót, vizsgálja felül az étkezési normatíva minimális összegére vonatkozó előírást. Kezdeményezte továbbá egy olyan komplex szakmai támogató program létrehozását, amely segítene az intézményeknek az ott nevelkedő gyermekek dohányzásról való hatékonyabb leszoktatásában. Kezdeményezte a gyermekotthon fenntartójánál, hogy számoljon be a gyermekotthon karbantartási munkáinak elvégzésére, tárgyi feltételeinek javítására készített intézkedési terv ütemezéséről. Az ombudsman továbbá felkérte a gyermekotthon tagiskolájának vezetőjét, hogy a működési gyakorlatot és az azt meghatározó dokumentumokat tekintse át, és tegye meg a szükséges intézkedéseket. Egyúttal felkérte az illetékes megyei főügyészt, hogy a gyermekotthonban az éves ellenőrzési kötelezettsége teljesítése során kísérje figyelemmel a gyermekek bántalmazásával szembeni zéró tolerancia elvének érvényesülését.
A következő linkre kattintva elérhető a vonatkozó jelentés: AJB-416/2021.