Az ombudsman a fogyatékossággal élő emberek kedvezményes mozijegy vásárlásának online lehetőségéről
null Az ombudsman a fogyatékossággal élő emberek kedvezményes mozijegy vásárlásának online lehetőségéről
Egy mozgásában korlátozott ember online módon kívánt jegyet vásárolni egy mozifilmre, azonban azt tapasztalta, hogy a jegyek kiválasztásánál a „típus" menüpont alatt nem választható a fogyatékossággal élő személyek számára biztosított kedvezmény. Az I.T. Magyar Cinema City Kft. gyakorlatát sérelmezve a panaszos az alapvető jogok biztosához fordult, aki vizsgálata végén aggályosnak nevezte a helyzetet és a vállalkozástól a jelenlegi gyakorlat megváltoztatását kérte.
A mozgássérült panaszos először az I.T. Magyar Cinema City Kft-nek jelezte a problémát és azt a választ kapta, hogy a fogyatékossággal élő személyek számára nyújtandó kedvezményt csak a pénztárnál tudja igénybe venni. Ugyanakkor például a diákok vagy nyugdíjasok online felületen is vásárolhatnak kedvezményes jegyet.
Székely László ombudsman vizsgálatot indított, amelynek jelentésében eleve üdvözlendőnek és előremutatónak nevezte, hogy a Társaság egyes fogyatékossággal élőknek lehetőséget ad kedvezményes jegyek váltására. A biztos ugyanakkor az egyenlő bánásmód követelményével és a fogyatékossággal élő személyek kiemelt védelmének kötelezettségével összefüggésben aggályosnak találta a Társaság ügyfélszolgálati gyakorlatát. Nincs ésszerű indoka annak, hogy nem engedik a fogyatékossággal élő személynek a jegyvásárlást az online felületen, és ilyen okot a Társaság nem is tudott felmutatni – mutatott rá jelentésében a biztos. Önmagában ugyanis az nem fogadható el a megkülönböztetés alátámasztására, hogy a fogyatékossággal élő személyek számára többfajta igazolványt bocsátanak ki, és ezek a diák- és nyugdíjas igazolványokkal ellentétben nem egységesek, nehezebben ellenőrizhetőek.
Az ombudsman szerint ez a gyakorlat nincs összhangban a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ Egyezményből eredő kötelezettségekkel sem. Aszerint ugyanis minden eszközzel elő kell segíteni, hogy elérhetőek legyenek a fogyatékossággal élő személyek számára alkalmas új technológiák, beleértve az információs és kommunikációs technológiákat. Egy fogyatékossággal élő ember számára adott esetben jelentős segítség lehet, hogy ha nem a helyszínen, hanem online módon van lehetősége kedvezményes jegy megvásárlására.
Az ombudsmani vizsgálat feltárta, hogy a Társaság házirendje sem felel meg a jogszabályi előírásoknak: az online jegyvásárlói felületen a tanári, a családi és a fogyatékos személyek által érvényesíthető kedvezmények nem elérhetőek, azokról a Társaság honlapján sem található tájékoztatás. A házirend azért is hiányosnak tekinthető, mert a segítőkutya fogalom helyett csupán a vakvezető kutya meghatározást használja. A közszolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása érdekében a fogyatékos személy az önálló életvitelét segítő kutyáját beviheti a közszolgáltatást nyújtó szerv, intézmény, szolgáltató mindenki számára nyitva álló területére, így értelemszerűen a moziba is. Ilyen segítő kutya pedig nem csak a vakvezető kutya lehet, rajta kívül ebbe a kategóriába tartozik a mozgáskorlátozott személyt segítő, a hangot jelző, a rohamjelző, a személyi segítő és a terápiás kutya is.
A biztos a Társaság vezérigazgatóságához fordult, kérte a házirenddel kapcsolatos megállapítások megfontolását, valamint a jelenlegi gyakorlat átgondolását és az online felület átalakítását.