Az alapvető jogok biztosa az otthonszülés állami finanszírozásáról és érdemi választhatóságának biztosításáról
null Az alapvető jogok biztosa az otthonszülés állami finanszírozásáról és érdemi választhatóságának biztosításáról
Az alapvető jogok biztosa szerint nem teljesíti az állam a várandós nők önrendelkezési jogának védelmével összefüggő kötelezettségeit akkor, amikor az intézményi szülést teljes mértékben, az intézményen kívüli otthonszülést viszont egyáltalán nem finanszírozza a társadalombiztosítás. Székely László ombudsman szerint a valós választás védelmében a szabályozás kiegészítésére, a méltányos módon történő támogatás megteremtésére van szükség, a jelenlegi gyakorlatban ugyanis sok az indokolatlan akadály, a jogi bizonytalanság.
A biztoshoz forduló civil szervezet beadványa szerint az intézményen kívüli szülést szabályozó joganyag rendelkezései diszkriminatívak, a gyakorlat pedig emberi méltóságot sértő helyzeteket eredményez. A panaszos szervezet kifogásolta, hogy a társadalombiztosítás nem támogatja az otthonszülést, így csak a jómódú családok tudnak élni a törvény adta lehetőséggel. Azt is sérelmezte, hogy az otthonszülés választásakor akadályba ütközik a szükséges anti-D vakcina térítésmentes felírása és kiváltása. Székely László ombudsman átfogó vizsgálatot indított és az emberi erőforrások miniszterétől kért részletes tájékoztatást.
A biztos tényként állapította meg azt, hogy a társadalombiztosítás egyáltalán nem támogatja az otthonszülést, pedig annak kiadásai megközelítik a kórházban kísért szülés költségeit. A jelentés szerint az intézményen kívüli szülés nem egyszerűen egészségügyi, egészségpolitikai és szakjogi, hanem olyan alapjogi kérdés, amelynek megítélése kapcsán napjainkban is zajlik a szemléletváltás. A finanszírozási probléma jelentőségével összefüggésben az alapjogi biztos rámutatott, hogy az állam elvi szinten biztosította a választást az otthonszülés és az intézményi szülés között azzal, hogy megteremtette az otthonszülés jogi kereteit, megszüntette az intézményen kívüli szülésben való közreműködést szabálysértésként szankcionáló rendelkezéseket.
A szülő nő orvosi értelemben nem beteg, a szülés folyamata az egyik legtermészetesebb élettani mechanizmus. Az ombudsman ezzel együtt leszögezte, hogy az állam számára intézményi oldalról elsődleges feladat a nő méltóságára, önrendelkezésére tekintettel lévő szülés egészségügyi és más, személyes körülményeinek biztosítása. A választás lehetősége ezen belül értékelendő. A jogszabály a társadalmi igényt elismerve ugyan a kórházi szülések mellett választási lehetőséget kívánt engedni, de diszfunkcionális, ha a létrejött elvi lehetőség nem valódi alternatíva. A rendelet ugyanis külön is deklarálja, hogy a társadalombiztosítás nem támogatja az otthonszülést, és ez sok szülőt megfoszthat a választás konkrét lehetőségétől akkor is, amikor ennek egyébként az anya vagy a születendő magzat egészsége, biztonsága szempontjából nem le kockázata.
A jelenlegi finanszírozásban jelentkező megkülönböztetés a biztos szerint önmagában nem önkényes, nem méltóságsértő: az egészségügyi ellátásokkal kapcsolatos teherbíró képességre hivatkozás ugyanis ésszerű indoknak minősíthető. Nem áll fenn az egyenlő bánásmód követelményének sérelme, a jogegyenlőség talaján nem kényszeríthető ki az azonos mértékű társadalombiztosítási finanszírozás. Az alapjogi biztos hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a magánélet szabadságából és az emberi méltósághoz való jogból az következik, hogy az anyának joga van olyan jogi, illetve intézményi környezethez, amely a választását ténylegesen is lehetővé teszi. Idézte az Emberi Jogok Európai Bíróságának döntését, mely szerint a szabadság fogalma bizonyos mértékű választási lehetőséget feltételez annak gyakorlását illetően. Az államnak meg kell teremtenie a várandós nő számára az érdemi választás lehetőségét, ahhoz jogilag biztonságos környezetet, valódi alternatívát kell nyújtania és nem tántoríthatja el indokolatlan, adminisztratív és pénzügyi akadályokkal.
Az anti-D ellenanyag beszerzése, költségének megtérítése kapcsán a jelentés kitér arra, hogy kizárólag szülésznő végzettségű szakemberek hoztak létre az otthonszülést kísérő egészségügyi szolgáltatókat, ám őket a jogszabály nem jogosította fel vény kiállítására. Így kialakult az a gyakorlat, hogy a várandósság alatt a várandós nő feladata és költsége a recept felíratása, illetve az ellenanyag kiváltása - vagyis „kerülő" módszerhez kell folyamodnia önmaga és gyermeke egészségének érdekében. Az ombudsman szerint ez a gyakorlat az önrendelkezési jog mellett a jogbiztonság követelményét is sérti: az otthonszülés elvi lehetőségének megteremtése ellenére az érintetteket jogszabálykerülésre ösztönözheti, másokat pedig az otthonszülés választásától e bizonytalanság eleve eltántoríthat.
Az ombudsman felkérte az emberi erőforrások miniszterét, tekintse át a rendelet szabályait és fontolja meg, hogy a várandós nők számára méltányos társadalombiztosítási finanszírozás megteremtésével az otthonszülés valódi alternatívaként lehessen választható. Kérte, hogy a miniszter gondolja át a jogi szabályozás felülvizsgálatának szükségességét és intézkedjen az anti-D ellenanyag felírását érintő aggályos gyakorlat megszüntetése érdekében, vagyis tegye lehetővé azt, hogy a várandós nők – a választott szülési módozattól függetlenül – teljes társadalombiztosítási térítés mellett juthassanak hozzá az anti-D ellenanyaghoz.